05.05.2022 r.
STATUT STOWARZYSZENIA
pod nazwą
STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW I SYMPATYKÓW WYDZIAŁU MECHANICZNEGO ENERGETYKI I LOTNICTWA POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie będzie działać pod nazwą „Stowarzyszenie Absolwentów i Sympatyków Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej” jako stowarzyszenie rejestrowe, w dalszej części Statutu zwane „Stowarzyszeniem”.
§ 2
Terenem działalności Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest Warszawa.
§ 4
Stowarzyszenie działa na podstawie niniejszego statutu (w dalszej części zwanego „Statutem”), zgodnie z porządkiem prawnym Rzeczpospolitej Polskiej i przepisami Prawa Europejskiego, w tym przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach i Ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz przepisami, które mogą je zastąpić w przyszłości.
§ 5
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 6
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń i innych organizacji o tożsamym lub podobnym profilu działalności.
§ 7
- Stowarzyszenie opiera swą działalność na społecznej pracy ogółu członków.
- W celu prowadzenia spraw Stowarzyszenia może ono zatrudniać pracowników na podstawie umów o pracę lub umów cywilno-prawnych.
- Dla realizacji celów oraz zadań Stowarzyszenia Stowarzyszenie może zawierać z członkami Stowarzyszenia lub innymi osobami umowy inne, niż wskazane w ust. 2 powyżej.
- Zarząd zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić Komisję Rewizyjną o zawarciu umowy, o której mowa w ust. 2 lub 3 z członkiem Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ II
Cele, zadania i sposoby ich realizacji
§ 8
Celem Stowarzyszenia jest inicjowanie, podejmowanie i aktywne wspieranie wszelkich działań w takich kierunkach, jak:
- Skupianie absolwentów Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej zwanych dalej „Wydziałem MEiL” w stowarzyszeniu, utrzymanie stałych kontaktów z absolwentami, wymiany doświadczeń oraz świadczenie pomocy koleżeńskiej.
- Współpraca z Wydziałem MEiL, oraz pracodawcami i instytucjami zatrudniającymi absolwentów Wydziału MEiL.
- Współpraca z instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami o podobnych celach działania.
- Promocja stowarzyszenia oraz prowadzenie działań na rzecz utrzymania wysokiego poziomu i prestiżu Wydziału MEiL.
- Promocja osiągnięć techniczno-naukowych i sposobów ich wdrażania.
- Propagowania zasad etyki zawodowej.
- Inicjowanie, wspieranie i pomoc w różnego rodzaju przedsięwzięciach edukacyjno-kulturalnych w tym propagowanie wiedzy o szeroko pojętej proekologicznej edukacji społecznej.
- Pomoc w rozwijaniu kariery zawodowej i dokształcaniu absolwentów.
- Uczestniczenie w rozwoju myśli technicznej związanej z obszarami badań i edukacji prowadzonymi na Wydziale MEiL.
§ 9
Do zadań Stowarzyszenia należy:
- Reprezentowanie i promocja osiągnięć Wydziału MEiL oraz jego Absolwentów, w Polsce i zagranicą.
- Udział w tworzeniu zaleceń, wytycznych oraz przepisów prawnych regulujących postępowanie między innymi w zakresie organizacji Wydziału MEiL, programów nauczania oraz szeroko rozumianych obszarów energetyki, lotnictwa, aplikacyjnych obszarów mechaniki oraz robotyki.
- Wspieranie rozwiązań technicznych i organizacyjnych, jak również współpracy w obszarze badań i rozwoju, służących rozwojowi dziedzin lotnictwa i energetyki (jw.), a w konsekwencji zrównoważonemu i bezpiecznemu rozwojowi tych gałęzi gospodarki.
§ 10
Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez podejmowanie następujących działań:
- Czynny udział w procesach legislacyjnych i konsultacjach społecznych przepisów krajowych oraz unijnych regulujących obszary badań i edukacji prowadzone na Wydziale MEiL.
- Przygotowywanie propozycji zmian i opiniowanie ustaw i innych aktów prawnych związanych z przedmiotem działalności Stowarzyszenia.
- Występowanie do organów administracyjnych (krajowych i unijnych) z propozycjami nowych rozwiązań prawnych, ekonomicznych i organizacyjnych dotyczących gałęzi przemysłu związanych z działalnością Wydziału MEiL.
- Zacieśnianie współpracy pomiędzy członkami Stowarzyszenia, Wydziałem MEiL oraz innymi firmami reprezentującymi przemysł związany z działalnością Wydziału MEiL, w tym energetykę, lotnictwo, robotykę i technologie kosmiczne, uczelniami wyższymi i jednostkami naukowo-badawczymi – w szczególności w zakresie wspólnych projektów badawczo-rozwojowych, rozpoznawania zapotrzebowania rynku na innowacyjne produkty.
- Prowadzenie działalności informacyjnej o osiągnięciach badawczych, edukacyjnych, kulturalnych i sportowych Wydziału MEiL, a także o działalności studenckiego ruchu naukowego (kół naukowych działających przy Wydziale MEiL).
- Współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami, zrzeszającymi absolwentów i przedstawicieli przemysłu.
- Organizowanie szkoleń, warsztatów i konferencji służących pogłębieniu wiedzy fachowej i jej wymianie wśród członków Stowarzyszenia oraz prowadzenie kampanii promocyjnych i edukacyjnych dotyczących prac prowadzonych przez Wydział MEiL.
- Prowadzenie działalności wydawniczej, publicystycznej i informacyjnej obejmującej wydawanie książek, czasopism i wydawnictw periodycznych, prowadzenie stron internetowych i kont na portalach społecznościowych.
- Uczestniczenie w życiu Wydziału MEiL.
ROZDZIAŁ III
Członkostwo w Stowarzyszeniu
§ 11
-
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) Zwyczajnych;
b) Członków wspierających - indywidualnych;
c) Członków wspierających - instytucjonalnych;
d) Honorowych.
-
Członkiem Zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna:
a) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych i
b) będąca obywatelem polskim, która jest absolwentem Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, jej doktorantem lub habilitantem, lub
c) która w dniu uchwalenia Statutu znajduje się na liście założycieli Stowarzyszenia lub
d) cudzoziemiec, który jest absolwentem Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, lub
e) należąca do kadry dydaktycznej i naukowej Wydziału MEiL, jeśli złożyła wniosek/deklarację członkowską o przyjęcie w poczet członków Stowarzyszenia, została przyjęta w poczet członków Stowarzyszenia przez Zarząd Stowarzyszenia oraz uiściła wpisowe i składkę członkowską.
-
Członkiem wspierającym - indywidualnym, uczestniczącym w działalność Stowarzyszenia może być osoba fizyczna:
a) posiadająca pełną zdolności do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych i
b) zainteresowana merytoryczną działalnością Stowarzyszenia, która chce wspierać Stowarzyszenie materialnie lub finansowo, złoży wniosek /deklarację członkowską o przyjęcie w poczet członków wspierających Stowarzyszenia i zostanie przyjęta przez Zarząd oraz uiści wpisowe i składkę członkowską.
-
Członkiem wspierającym - instytucjonalnym Stowarzyszenia może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której cel działania jest funkcjonalnie powiązany z działalnością oraz obszarem zainteresowania Stowarzyszenia, deklarująca pomoc finansową, rzeczową oraz merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. Członek Instytucjonalny działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swego przedstawiciela, którym może być pracownik, którego umocowanie wynika z udzielonego pełnomocnictwa lub reprezentant podmiotu.
-
Członkiem Honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia lub której dotychczasowa aktywność w sferze prywatnej, naukowej i biznesowej, w szczególności znajdująca wyraz w powszechnie uznanym dorobku życiowym, może przyczynić się w sposób istotny do rozwoju Stowarzyszenia i realizacji jego celów.
-
Członkiem Honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków większością ¾ głosów, na wniosek Zarządu, co najmniej dwóch Członków Zwyczajnych lub co najmniej czterech Członków wspierających - indywidualnych.
§ 12
- Przyjmowanie do Stowarzyszenia Członków wspierających indywidualnych oraz instytucjonalnych leży w kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków, podejmującego uchwałę większością ¾ głosów.
- Walne Zgromadzenie Członków podejmuje decyzję o przyjęciu w poczet członków w oparciu o formularz zgłoszeniowy kandydata na Członka zawierający ankietę na temat jego doświadczeń oraz przedmiotu działalności, jak również spełnienia kryteriów przyjęcia w poczet członków.
- Zarząd Stowarzyszenia jest upoważniony do przygotowania wzoru formularza, deklaracji członkowskiej i innych dokumentów związanych z członkostwem w Stowarzyszeniu.
§ 13
Członkowi Zwyczajnemu Stowarzyszenia przysługuje:
- czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia;
- prawo do zgłaszania kandydatów do władz Stowarzyszenia;
- prawo uczestniczenia i prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia;
- prawo wyrażania opinii i zgłaszania wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia i jego władz;
- prawo do udziału w pracach, szkoleniu i innych spotkaniach organizowanych przez Stowarzyszenie, na zasadach określonych odrębnie przez Stowarzyszenie;
- prawo do korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim Członkom Stowarzyszenie.
§ 14
Do obowiązków Członków Zwyczajnych należy:
a) Przestrzeganie Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia;
b) Czynny udział w realizacji statutowych działań Stowarzyszenia;
c) Opłacanie składek członkowskich w terminach wskazanych w uchwałach podjętych na podstawie § 16 Statutu.
§ 15
- Członkowie wspierający indywidualni, instytucjonalni oraz Honorowi posiadają wszystkie prawa i obowiązki Członka Zwyczajnego z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego oraz prawa głosu na Walnym Zgromadzeniu Członków. Członkowie wspierający - instytucjonalni nie mają również biernego prawa wyborczego.
- Członkowie wspierający indywidualni, instytucjonalni oraz Honorowi mogą brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia.
- Członkowie Honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 16
- Wysokość i zasady płatności składek członkowskich oraz wpisowego ustala Walne Zgromadzenie Członków, z zastrzeżeniem postanowienia § 20 ust. 2 Statutu.
- Uchwała w sprawie określenia wysokości i zasad płatności składek członkowskich może przewidywać warunki obniżania składek członkowskich lub umarzania należności z tytułu składek członkowskich.
§ 17
-
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a) wystąpienia Członka ze Stowarzyszenia, z uwzględnieniem ust. 2 poniżej;
b) utraty osobowości prawnej lub zdolności prawnej przez Członka wspierającego - instytucjonalnego Stowarzyszenia;
c) rozwiązania się Stowarzyszenia;
d) zaprzestania spełniania przesłanek określonych w § 11 Statutu,
e) wykluczenia członka Stowarzyszenia zgodnie z procedurą określoną w ust. 4-9.
-
Oświadczenie o wystąpieniu ze Stowarzyszenia składa się Zarządowi w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. Złożenie oświadczenia o wystąpieniu nie zwalnia Członka Stowarzyszenia z obowiązku opłacenia składek za dany okres rozliczeniowy.
-
Walne Zgromadzenie Członków stwierdza uchwałą ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu w przypadkach wskazanych w ust. 1, zarządzając jednocześnie skreślenie Członka, którego dotyczy powyższa uchwała z listy Członków Stowarzyszenia. O podjęciu powyższej uchwały przez Walne Zgromadzenie Członków, Zarząd powiadamia pisemnie Członków, których ona dotyczy, doręczając im odpis uchwały.
-
Członkostwo w Stowarzyszeniu może ustać także na skutek wykluczenia Członka ze Stowarzyszenia. Wykluczenie Członka może nastąpić z powodu:
a) działalności na szkodę Stowarzyszenia;
b) bezprawnego działania na szkodę interesów innych Członków Stowarzyszenia;
c) naruszenia podstawowych zasad porządku prawnego w Rzeczypospolitej Polskiej;
d) opóźnienia w zapłacie składek członkowskich dłuższego niż 3 (trzy) miesiące, pomimo uprzedzenia Członka Stowarzyszenia przez Zarząd na piśmie o zamiarze wykluczenia ze Stowarzyszenia i wyznaczenia dodatkowego, 3-miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących składek członkowskich.
e) niewywiązywania się przez Członka Stowarzyszenia z innych zobowiązań wobec Stowarzyszenia określonych w odrębnych umowach zawartych ze Stowarzyszeniem.
-
Wykluczenie nie zwalnia Członka Stowarzyszenia z obowiązku opłacenia składek za dany okres rozliczeniowy.
-
W przypadku opóźnień w zapłacie składek członkowskich, o którym mowa powyżej w ust. 4 lit. d), Członek Stowarzyszenia zostanie uprzedzony przez Zarząd na piśmie o zamiarze wykluczenia ze Stowarzyszenia i zostanie mu wyznaczony dodatkowy 3-miesięczny termin do zapłaty zaległych i bieżących składek członkowskich. W razie bezskutecznego upływu powyższego 3-miesięcznego terminu, Zarząd może podjąć decyzję w formie uchwały o zawieszeniu Członka w prawach Członka Stowarzyszenia. W przypadku dalszego nieopłacenia składki, Zarząd może wykluczyć Członka ze Stowarzyszenia.
-
O wykluczeniu Członka ze Stowarzyszenia decyduje Zarząd w formie uchwały. Podejmując powyższą uchwałę Zarząd winien jednocześnie zarządzić skreślenie wykluczonego ze Stowarzyszenia Członka z listy Członków Stowarzyszenia. O podjęciu powyższej uchwały Zarząd powiadamia pisemnie Członków Stowarzyszenia, których ona dotyczy, doręczając im odpis uchwały.
-
Od uchwał Zarządu, o których mowa w ust. 4 i ust. 6, Członkom Stowarzyszenia, których one dotyczą przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków. Odwołanie powyższe – pod rygorem jego bezskuteczności - wnosi się pisemnie do Zarządu, w terminie 14 dni od daty doręczenia Członkowi Stowarzyszenia uchwały. Wniesienie odwołania od powyższych uchwał Zarządu wstrzymuje ich wykonalność.
-
W razie wniesienia odwołania, o którym mowa w ust. 8 powyżej, Zarząd zobowiązany jest umieścić tę sprawę w porządku obrad najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków. Walne Zgromadzenie Członków rozpoznając odwołanie od decyzji uchwał Zarządu, o których mowa w ust. 4 lub ust. 6 powyżej, oddala odwołanie albo je uwzględnia i uchyla zaskarżoną uchwałę Zarządu.
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
§ 18
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
Walne Zgromadzenie Członków
§ 19
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków.
- Walne Zgromadzenia Członków mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Członków odbywa się w siedzibie Stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie Członków może odbyć się w innym miejscu na terytorium Rzeczpospolitej wskazanym w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwoływane jest raz w roku i winno odbyć się w terminie do 30 czerwca każdego roku.
- Przedmiotem obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków winno być w szczególności:
a) rozpatrzenie i przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej i Zarządu w poprzednim roku obrachunkowym;
b) udzielenie absolutorium Członkom Komisji Rewizyjnej i Członkom Zarządu za poprzedni rok obrachunkowy;
c) rozpatrzenie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego Stowarzyszenia za poprzedni rok obrachunkowy;
§ 20
-
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
a) zatwierdzanie proponowanego przez Zarząd porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków;
b) ustalanie kierunków działalności Stowarzyszenia i przyjmowanie wieloletnich programów działalności Stowarzyszenia;
c) uchwalanie wysokości i zasad płatności składek członkowskich;
d) powoływanie i odwoływanie Członków Komisji Rewizyjnej i Zarządu;
d) ustalanie, na wniosek Komisji Rewizyjnej, wynagrodzenia Członków Zarządu;
f) uchwalanie zmian w statucie Stowarzyszenia;
g) uchwalanie Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia Członków;
h) zatwierdzanie regulaminów działania Komisji Rewizyjnej i Zarządu;
i) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia Członka wspierającego - indywidualnego lub Członka Honorowego;
j) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach zawieszenia członkostwa lub wykluczenia ze Stowarzyszenia;
k) zatwierdzanie budżetu Stowarzyszenia na kolejny rok obrachunkowy;
l) wyrażanie zgody na zawarcie przez Stowarzyszenie umów, o których mowa w §7 pkt 3 Umowy, poza wydatkami i wpływami przewidzianymi w zatwierdzonym budżecie;
m) podejmowanie uchwał w sprawie wydania opinii, o których mowa w § 24ust. 1 pkt g) Statutu;
n) rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej, Zarządu oraz innych wniosków zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu Członków;
o) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Stowarzyszenia, powołaniu likwidatorów i przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
-
Walne Zgromadzenie Członków może upoważnić Zarząd do określania wysokości i zasad płatności składek członkowskich. Uchwała w tej sprawie winna określać, okres, na jaki przyznane zostaje upoważnienie dla Zarządu, a także najniższą oraz najwyższą wysokość składek członkowskich, które mogą być ustalone przez Zarząd.
§ 21
- Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd, z zastrzeżeniem ust. 6 poniżej.
- Zarząd powiadamia członków Stowarzyszenia o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków. Za zgodą Członka Stowarzyszenia powiadomienie może być przesłane z wykorzystaniem poczty elektronicznej na wskazany przez niego adres.
- Zarząd powiadamia Członków Stowarzyszenia o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków, na co najmniej 14 dni przed jego terminem.
- W powiadomieniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia Członków należy wskazać proponowany porządek obrad.
- Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia jest zwoływane:
a) z inicjatywy Zarządu;
b) na pisemny wniosek Komisji Rewizyjnej;
c) na pisemny wniosek, co najmniej mniej ¼ Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia lub odpowiednio co najmniej ¼ Członków Indywidualnych.
- Komisja Rewizyjna może zwołać Walne Zgromadzenie Członków w przypadku, gdy Zarząd nie zwoła go w terminie przewidzianym postanowieniami Statutu. W przypadku zwołania Walnego Zgromadzenia Członków przez Komisję Rewizyjną postanowienia ust. 2 – 4 powyżej stosuje się odpowiednio.
§ 22
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają zwykłą większością głosów, bez względu na liczbę obecnych Członków Stowarzyszenia uprawnionych do wykonywania prawa głosu, chyba że Statut stanowi inaczej. Zmiana Statutu Stowarzyszenia wymaga uchwały podjętej większością ¾ głosów.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków podejmowane są w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem głosowań w sprawach osobowych, w których uchwały podejmowane są w głosowaniu tajnym.
- Udział w Walnym Zgromadzeniu Członków oraz głosowanie poza zgromadzeniem może odbyć się z wykorzystaniem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem zachowania warunków, o których mowa w Prawie o stowarzyszeniach, niezależnie od wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego.
- Szczegółowy tryb i zasady obrad Walnego Zgromadzenia Członków może określać Regulamin Obrad Walnego Zgromadzenia Członków.
Zarząd
§ 23
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z od trzech do pięciu osób, w tym Prezesa, Wiceprezesa i Skarbnika powoływanych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie Członków, przy czym przynajmniej jedna z tych osób będzie przedstawicielem Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa wskazanym przez Dziekana Wydziału, z zastrzeżeniem, że pierwszy Zarząd wybierają założyciele na zebraniu założycielskim.
- Członkowie Zarządu powoływani są na wspólną kadencję wynoszącą 2 (dwa) lata. Członkowie Zarządu mogą być powoływani na kolejne kadencje.
- Członek Zarządu nie może być równocześnie Członkiem Komisji Rewizyjnej.
- Mandat Członka Zarządu wygasa:
a) w razie śmierci Członka Zarządu;
b) w razie złożenia przez Członka Zarządu rezygnacji z pełnionej funkcji;
c) w razie ustania członkostwa w Stowarzyszeniu;
d) w razie odwołania członka Zarządu.
- Członkom Zarządu może być przyznane wynagrodzenie z tytułu pełnienia ich funkcji w Zarządzie, zgodnie z postanowieniem § 20 ust. 1 pkt. e) Statutu.
- W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a Członkami Zarządu, Stowarzyszenie reprezentuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- W przypadku, gdy na skutek wygaśnięcia mandatu Członka Zarządu przed upływem kadencji liczba członków Zarządu Stowarzyszenia spadnie poniżej minimalnej liczby członków, określonych w ust. 1, Komisja Rewizyjna jest uprawniona do zwołania Walnego Zgromadzenia Członków w terminie miesiąca od daty uzyskania informacji o tym fakcie.
- W przypadku upływu kadencji Zarządu i niewybrania nowego Zarządu przez Walne Zgromadzenie Członków, dotychczasowy Zarząd pełni funkcję do czasu wyboru nowego Zarządu.
§ 24
- Do kompetencji Zarządu oprócz innych spraw przewidzianych w Statucie i przepisach prawa należy:
a) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
b) kierowanie działalnością Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zgromadzeniami Stowarzyszenia Członków;
c) zaciąganie zobowiązań w imieniu Stowarzyszenia w ramach zatwierdzonego budżetu;
d) rozstrzyganie sporów pomiędzy Członkami Stowarzyszenia, w zakresie związanym z jego działalnością;
e) prowadzenie listy Członków Stowarzyszenia;
f) realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
g) podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Stowarzyszenia w innych organizacjach krajowych i zagranicznych po uzyskaniu uprzedniej opinii Walnego Zgromadzenia Członków w tej kwestii;
h) tworzenia rocznych programów działalności Stowarzyszenia;
i) przyjmowanie zapisów, dotacji i darowizn;
j) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia;
k) prowadzenie gospodarki finansowej, w tym przygotowywanie projektu budżetu Stowarzyszenia do zatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Członków.
- W razie niezatwierdzenia przez Walne Zgromadzenie Członków budżetu na pierwszy lub kolejny rok obrachunkowy w terminie umożliwiającym rozpoczęcie działalności Stowarzyszenia lub w terminie do końca bieżącego roku obrachunkowego, Zarząd Stowarzyszenia może do czasu zatwierdzenia tego budżetu prowadzić działalność na podstawie przygotowanego projektu lub odpowiednio w przypadku kolejnych lat- na podstawie budżetu za poprzedni rok obrachunkowy.
- Oświadczenie woli składają w imieniu Stowarzyszenia dwaj Członkowie Zarządu działający łącznie.
§ 25
- Uchwały Zarządu podejmowane są na posiedzeniach zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby Członków Zarządu.
- Uchwały Zarządu mogą być podejmowane w trybie pisemnym. W trybie pisemnym uchwały podejmowane są, o ile za ich podjęciem w tym trybie opowie się, co najmniej połowa ogólnej liczby Członków Zarządu. Do podejmowania uchwał w trybie pisemnym stosuje się odpowiednio postanowienia poniższe.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek Członka Zarządu. W przypadku niezwołania posiedzenia w terminie 7 dni od daty złożenia powyższego wniosku, posiedzenie Zarządu może zwołać każdy Członek Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje się, na co najmniej 7 (siedem) dni przed terminem posiedzenia, przesyłając zawiadomienie o posiedzeniu z wykorzystaniem poczty elektronicznej na wskazany przez Członka Zarządu adres. W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia winien być wskazany proponowany porządek obrad.
- Każdy z Członków Zarządu może żądać umieszczenia poszczególnych spraw w porządku obrad najbliższego posiedzenia Zarządu.
- Posiedzenie Zarządu może odbyć się bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy jego Członkowie są obecni i wyrażą na to zgodę.
- Udział w posiedzeniu Zarządu oraz głosowanie poza posiedzeniem Zarządu może odbyć się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem zachowania warunków, o których mowa w Prawie o stowarzyszeniach, niezależnie od wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego.
- Szczegółowy tryb i zasady działania Zarządu może określać Regulamin Zarządu, zatwierdzony na jego wniosek przez Walne Zgromadzenie Członków.
Komisja Rewizyjna
§ 26
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej z 3 (trzech) Członków, w tym Przewodniczącego. Członków Komisji Rewizyjnej, w liczbie nie mniejszej niż liczba zgłoszonych kandydatur spośród Członków Zwyczajnych i Członków wspierających indywidualnych, powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie Członków, z zastrzeżeniem, że pierwszą Komisję Rewizyjną wybierają założyciele na zebraniu założycielskim. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Członek Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej powoływani są na wspólną kadencję wynoszącą 2 (dwa) lata.
- Mandat Członka Komisji Rewizyjnej wygasa:
a) z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia przyjmującego sprawozdanie Komisji Rewizyjnej za ostatni pełny rok pełnienia funkcji Członka Komisji Rewizyjnej;
b) w razie śmierci Członka Komisji Rewizyjnej;
c) w razie złożenia przez Członka Komisji Rewizyjnej rezygnacji z pełnionej funkcji;
d) w razie odwołania Członka Komisji Rewizyjnej, przy czym podstawą do odwołania z funkcji Członka Komisji Rewizyjnej mogą być powody wykluczenia członka Stowarzyszenia, o których mowa w § 17 ust. 4 Statutu;
e) z chwilą ustania jego członkostwa w Stowarzyszeniu z jakiegokolwiek powodu.
- W przypadku, gdy na skutek wygaśnięcia mandatów Członków Komisji Rewizyjnej w jej skład będzie wchodzić mniej niż trzech Członków, pozostali Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą dokooptować do jej składu spośród Członków Zwyczajnych Stowarzyszenia nowych Członków w takiej liczbie, by Komisja Rewizyjna składała się, z co najmniej trzech Członków, pod warunkiem zatwierdzenia zmian na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
- W przypadku upływu kadencji Komisji Rewizyjnej i niewybrania nowej Komisji przez Walne Zgromadzenie Członków, dotychczasowa Komisja pełni funkcję do czasu wyboru nowej Komisji.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej pełnią swoje funkcje społecznie, tj. bez wynagrodzenia.
§ 27
- Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
a) nadzorowanie i kontrolowanie - co najmniej raz na rok - całokształtu działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej;
b) przedstawianie na Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia sprawozdań ze swojej działalności;
c) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
d) zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków w przypadku, o którym mowa w § 23 ust. 7 Statutu;
e) składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków wniosków o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a) Występowanie do Walnego Zgromadzenia z wnioskami, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt. e) Statutu;
b) Prawo wnioskowania oraz opiniowania kandydatów na Prezesa Zarządu;
c) Rekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu Członków zatwierdzania budżetu uchwalonego przez Zarząd;
d) Wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia Członków o odwołanie Członka Zarządu;
e) Wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdania finansowego Stowarzyszenia, w sytuacji, gdy suma bilansowa przekroczy 2 000 000 zł lub Zarząd poprzez podjęcie stosownej uchwały podejmie decyzję o zbadaniu ksiąg Stowarzyszenia;
f) Prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków, a także posiedzenia Zarządu;
g) Przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu Członków oceny działalności Zarządu.
§ 28
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się co najmniej dwa razy w roku.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek jej Członka, określający proponowany porządek obrad. W przypadku niezwołania posiedzenia w terminie 30 dni od daty złożenia powyższego wniosku, posiedzenie Komisji Rewizyjnej może zwołać Wiceprzewodniczący lub każdy z Członków Komisji Rewizyjnej.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje się na co najmniej siedem dni przed terminem posiedzenia poprzez zawiadomienia wysłane do wszystkich Członków Komisji Rewizyjnej z wykorzystaniem poczty elektronicznej na adres wskazany przez Członka Komisji. W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia winien być wskazany proponowany porządek obrad.
- Każdy z Członków Komisji Rewizyjnej może żądać umieszczenia poszczególnych spraw w porządku obrad jej posiedzenia.
- Posiedzenie Komisji Rewizyjnej może odbyć się bez formalnego zwołania, jeżeli wszyscy jej Członkowie są obecni i wyrażą na to zgodę.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są na posiedzeniach zwykłą większością głosów, jeżeli na posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa ogólnej liczby Członków Komisji Rewizyjnej, z zastrzeżeniem ust. 7.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej mogą być podejmowane w trybie pisemnym, jeżeli żaden z jej Członków nie zgłosi sprzeciwu. Uchwały podejmowane w trybie pisemnym uważa się za podjęte, jeżeli za ich podjęciem opowie się, co najmniej połowa ogólnej liczby Członków Komisji Rewizyjnej.
- Udział w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej oraz głosowanie poza posiedzeniem Komisji może odbyć się z wykorzystaniem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem zachowania warunków, o których mowa w Prawie o stowarzyszeniach, niezależnie od wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego.
- Komisja Rewizyjna może delegować poszczególnych jej Członków do indywidualnego wykonywania czynności kontrolnych.
- Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej może określać Regulamin Komisji Rewizyjnej, zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Członków na jej wniosek.
ROZDZIAŁ VI
Majątek i fundusze Stowarzyszenia. Rozwiązanie Stowarzyszenia.
§ 29
- Majątek Stowarzyszenia stanowią:
a) nieruchomości;
b) ruchomości;
c) fundusze.
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
a) wpływy ze składek członkowskich;
b) dotacje, subwencje i zapisy;
c) darowizny;
d) dochody z majątku stowarzyszenia;
§ 31
Rokiem obrotowym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy. Pierwszy rok obrotowy kończy się 31 grudnia 2022 roku.
§ 32
- Fundusze Stowarzyszenia mogą być użyte wyłącznie na cele określone w Statucie.
- Zarząd Stowarzyszenia gospodaruje majątkiem oraz prowadzi księgowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 33
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.